Sila Klik Like

Sukan Pupuk Nilai Murni Dalam Keluarga


Berikut adalah antara sukan yang sesuai dilakukan bersama keluarga .Cuba semak, sukan apakah yang sesuai dilakukan bersama.
1. Bermain Bola Sepak
Nilai kekeluargaan : kerjasama, kesabaran dan ketabahan
Seperti kata pemain bola sepak terkenal dunia, David Beckham mengenai sukan bola sepak yang diajar kepada anak-anaknya. Bola sepak bukan sekadar satu sukan yang berkepentingan sendiri menjaringkan gol, sebaliknya ia adalah sukan yang memerlukan kerjasama dari sepasukan. Malah sukan bola sepak juga antara permainan yang diminati di seluruh dunia baik di kalangan lelaki, wanita mahu pun kanak-kanak. Jadi bermainlah bola bersama anak-anak.
2. Berenang
Nilai kekeluargaan : Perlawanan, membentuk disiplin diri dan berusaha keras
Berenang sebenarnya bukan saja baik untuk kesihatan tubuh kerana ia mampu membentuk otot-otot menjadi lebih kuat selain mampu membakar beribu-ribu kalori apabila berlatih berenang. Sebenarnya berenang bukan saja untuk kesihatan sebaliknya aktiviti anda dan anak ini, boleh anda jadikan sebagai satu aktiviti sihat di mana anda membentuk jati diri untuk berusaha keras kerana hanya orang yang berusaha akan memperoleh kejayaan.
3. Belayar
Nilai kekeluargaan : Kerjasama kepimpinan dan kewangan yang kukuh
Mungkin aktiviti ini jarang dilakukan bagi mereka yang kurang kemampuan. Namun ia bukan sesuatu yang mustahil kerana sudah ramai keluarga berpendapatan tinggi dan berjaya serta mampu menyediakan pelbagai kemewahan kepada keluarga. Bayangkan, bila anda membawa keluarga belayar, anda akan mengajar anak tentang sikap kerjasama kerana tanpanya bot, tidak akan belajar ke tengah lautan. Begitu juga sikap kepimpinan dan kewangan yang kukuh.
4. Berbasikal
Nilai kekeluargaan : Kerja keras, perlawanan dan bersama-sama
Tahukah anda, berbasikal mampu membakar 300 kalori sejam selain anda dan anak mampu bergembira apabila sama-sama berbasikal. Tidak hanya melihat pemandangan indah, anda dan anak juga boleh merasa diri terbang bebas seperti di udara apabila melakukan aktiviti ini.
5. Besbol
Nilai kekeluargaan : Semangat berpasukan, serba boleh dan kesabaran
Mungkin sudah lama anda tidak melakukan perkara ini. Semasa kecil anda mungkin biasa bermain permainan “rounders” bersama kawan-kawan dan anda sudah lama tinggalkannya kerana zaman yang tidak sesuai. Namun dalam membentuk jati diri dalam diri anak-anak, selain keserbolehan dan kesabaran, anak-anak akan membesar menjadi anak yang akan menghargai setiap perkara dalam kehidupannya. Ajaklah anak bermain “rounders’, ia bukan saja mengembalikan zaman kanak-kanak anda tetapi boleh bercerita bagaimana seronoknya anda menghabiskan zaman kanak-kanak, kerana ketika itu tiada permainan komputer, play station, telefon bimbit dan sebagainya. Yang anda tahu, hanya bermain bersama kawan-kawan tidak kira pagi atau petang.
6. Rugbi
Nilai kekeluargaan : Kerjasama, kepimpinan dan kebolehan mengatur strategi
Anda tidak perlu menjadi seperti Tom Brady yang juga pemain rugby terkenal Amerika sebaliknya jadilah seperti adanya. Apa yang paling utama ialah anda bergembira ketika bersama anak-anak bermain permainan ini. Biar pun ia sedikit lasak tetapi ia sebenarnya membentuk jati diri dalam diri anak-anak di mana dia akan belajar apa itu kerjasama, sikap-sikap kepimpinan dan kebolehan mengatur strategi dalam dirinya apabila dia meningkat dewasa kelak. Bersukanlah bersama anak-anak kerana ia mampu membentuk diri mereka menjadi orang yang lebih berdikari.
7. Bola Tampar
Nilai kekeluargaan : Kerjasama
dan sinergi Tahukah anda bila bermain permainan bola tampar ini, anda mampu membentuk diri menjadi individu yang lebih baik dari anda melakukannya seorang diri. Ini kerana permainan ini membentuk minda anda menjadi kuat selain kerjasama antara sepasukan. Ia satu permainan yang sangat menyeronokkan. Selepas penat bermain di pantai, anda juga berenang di laut selepas itu.

No comments:

Post a Comment

ShareThis