Sila Klik Like

Kesengsaraan Hidup Di Afrika

Kenapa kita membazir makanan? sebab kita diberi terlalu banyak pilihan dan sebab kita mampu. Kita asyik nak yang terbaik untuk kita sampai kita buang apa yang ada sedangkan kita boleh guna lagi. Dalam entri kali ni nak share beberapa gambar yang cukup menceritakan segala yang berlaku.
Hulurkan tangan untuk membantu mereka

Afrika antara negara yang termiskin di dunia. Kebuluran sering menghantui penduduk negara ini dan yang menjadi mangsa adalah anak-anak kecil yang sering dahagakan air dan keenakan makanan. Antara kisah hidup afrika yang terkenal adalah dari sekeping gambar yang diberi nama "Pulitzer Price" yang diambil oleh photographer terkenal Kevin carter.
Pulitzer Price by Kevin Carter
Merupakan satu kisah benar yang mana ianya menceritakan detik-detik kematian kanak-kanak kecil yang sedang menderita kelaparan. Di saat itu juga kelihatan burung hering sedang menanti kematian kanak-kanak tersebut. Gambar ini telah memenangi sebuah pertandingan tetapi ada yang mengencam Kevin dengan mengatakan kenapa beliau tidak menolong kanak-kanak tersebut dan menuduh beliau kejam kerana membiarkan kanak-kanak tersebut mati. Akhirnya kevin meninggal dunia 3 bulan selepas itu kerana kemurungan dan penyesalan dan rasa bersalah beliau kepada kanak-kanak tersebut.
Kevin Carter

Soalnya ramai yang memandang Kevin sebagai persalah sedangkan bagi mereka yang mengenali Afrika mereka tahu siapa yang bersalah.
Air seperti inilah yang dijadikan sebagai air minuman harian mereka

Dengan sistem pendidikan yang rendah, campur tangan negara luar terutamanya barat yang sebenarnya kebanyakkanya hanya mengambil kesempatan diatas apa yang dimiliki oleh Afrika, Pemimpin yang terik dan banyaknya berlaku korupsi dalam pentadbiran. Rasuah dan perniagaan terlarang seperti penjualan manusia dan haiwan terlindung sering berlaku tampa pengetahuan sesiapa.

Mereka masih mahu bermain dengan apa yang mereka miliki

Kesan daripada kekurangan makanan

Sabar beratur demi sesuap makanan

Inilah Adidas bagi mereka.

Sehingga hari ini Afrika masih bergelut untuk keluar dari kepompong kemiskinan.Malaysia diantara negara yang banyak meyalurkan sumbangan terutama dari segi perubatan dan pendidikan. Jadi kita sama-sama berdoa dan sama-sama membantu dengan iklas selagi ada peluang dan kesempatan.

No comments:

Post a Comment

ShareThis