Sila Klik Like

Berborak Dengan Komputer di Cleverbot

Cleverbot adalah aplikasi web AI yang belajar bagaimana untuk meniru perbualan manusia dengan berkomunikasi dengan manusia. Ia dicipta oleh AI veteran Rollo Carpenter, yang juga mencipta Jabberwacky. Pada dekad pertama kewujudannya selepas dicipta pada tahun 1988, Cleverbot mengadakan beberapa ribu
perbualan dengan Carpenter dan rakan-rakannya. Sejak dilancarkan pada web pada tahun 1997, bilangan perbualan dikatakan telah melebihi 20 juta perbualan.

Kejayaan ini sememangnya menjadi motivasi kepada mereka untuk menghasilkan perisian yang lebih baik dimasa akan datang.Berbalik kepada kisah Cleverbot ini,tahukah anda yang cleverbot ini hanya memberi jawapan yang dikitar semua sahaja.Dikitar semula?

Maksud dikitar semula disini,anda sebenarnya bukan berinteraksi dengan seorang manusia.Sebaliknya jawapan yang diberikan oleh cleverbot ini kebanyakannya diperolehi daripada orang ramai hasil daripada perbualan secara rambang.Kiranya jawapan atau soalan yang pernah diajukan kepada cleverbot ini akan diproses dan dimasukkan kedalam database mereka untuk dijadikan rujukan dimasa  akan datang.Teknologi yang agak pintar juga bukan?
Tapi janganlah anda mengharapkan jawapan yang begitu sempurna kerana jawapan yang anda dapati daripada soalan yang diajukan hanya diambil dalam bentuk rawak sahaja.Berikut merupakan hasil percubaan terhadap Cleverbot ini:
Saya: Assalamualaikum
Cleverbot:Waalaikumsalam
Saya:Tahu tak cakap melayu.
Cleverbot:Erptle cesntug.
PKE:Duduk dimana?
Cleverbot:Maksut lohh?
PKE:Kamu asal dari mana?
Cleverbot:Tengok tu awak boleh cakap dalam bahasa melayu! You can.
Saya:Saya benci kucing.
Cleverbot:Sape bnci saya.
Saya:Aku tak benci ko la..aku benci kucing.
Cleverbot:Apa benda kau tanya ni?
Saya:Eh kau ni,aku pijak tengkok ko baru tau.
Cleverbot:Mampus kau ah. Kisah apa aku pasal tu.
Saya:Eh cakap kasar pulak.
Cleverbot:Kau memang bangang. Perangai macam keling.
Saya:Eh celaka kau..Aku cakap elok-elok kau main maki-maki pulak.
Cleverbot:Bodoh bila masa kau cakap tentang bahasa melayu? Ayat pun tunggang terbalik.
Saya:Kau ni dah lebih.Jom la gaduh kita tengok sape kuat.
Cleverbot:Kau tiru ayat aku.
Saya:Eh bila masa pulak.
Cleverbot:Bodo la ko.
Apa yang dapat ulas disini,nampak gayanya Cleverbot ini pun pandai mencarut.hehe.Anda ingin mencuba untuk berinteraksi dengan cleverbot ini,layarilah laman web cleverbot.com .Anda pasti terasa tercabar keimanan …hehe

No comments:

Post a Comment

ShareThis