Sila Klik Like

FAEDAH SKIM SARA 1MALAYSIA UNTUK RAKYAT


Skim SARA 1 Malaysia yang diwar-warkan oleh Dato’ Seri Najib pada pengumuman bajet 2012 telah dilancarkan.Skim ini akan memberi manfaat kepada lebih dari 100,000 orang warga miskin yang berpendapatan RM3,000 ke bawah. Oleh itu jika anda termasuk di dalam golongan ini, anda perlulah ke pejabat PNB and agen bank-bank yang berdekatan.Permohonan akan mula dibuka pada 30 Januari 2012.Agihan adalah berdasarkan “permohonan awal didahulukan”.Permohonan dibuka selama satu tahun mulai dari tarikh permohonan dibuka kepada awam atau sehingga semua peruntukan pembiayaan habis dilanggan, yang mana lebih awal.

Oleh itu saya cadangakan anda semua mula beratur pada 30 hb tu dengan dokumen-dokumen lengkap.kalau tak nanti takut tak dapat.jika invest RM5,000, tiap-tiap bulan anda akan dapat sebanyak RM154 dividen.susah tu nak dapat sebegini banyak,sekurang2 dapat membantu anda semua.lebih-lebih lagi yang telah pencen.Through this Scheme,eligible Malaysians will have the opportunity to apply for a RM5,000 loan from participating financial institution to invest in Amanah Saham 1Malaysia (AS 1Malaysia).

CARA MEMBUAT PINJAMAN DI BAWAH SKIM AMANAH RAKYAT 1 MALAYSIA (SARA 1 MALAYSIA)

Pelabur SARA 1Malaysia boleh memohon pinjaman 5,000 ringgit dengan tempoh bayaran balik lima tahun.Bank-bank yang bersedia memberikan pinjaman adalah Maybank, CIMB, RHB Bank and Bank Simpanan Nasional.The SPV will provide guarantee for the investments in SARA 1Malaysia, a special scheme aimed at encouraging the lower income group to save and invest. The scheme is a hybrid of a unit trust investment and loan product, capable of generating consistent cash flow or monthly incentives.

DOKUMEN-DOKUMEN YANG DIPERLUKAN

Dokumen Utama

Borang Permohonan Penyertaan Skim Amanah Rakyat 1Malaysia (BPPSARA1M)
Borang Pembiayaan dari Institusi Kewangan terlibat
Borang Pendaftaran Unit Amanah Akaun Dewasa ASNB P1
Borang Pelaburan Tambahan ASNB 21
Borang Jualan Balik ASNB 31
Borang Pembaharuan Buku Pelaburan BS3
Penyata Pendedahan Risiko/ Risk Disclosure Statement (RDS)

Dokumen Sokongan

Kad Pengenalan asal pemohon dan 2 salinan
Kad Pengenalan asal pasangan (jika berkenaan), dan 1 salinan
Dokumen Pengesahan Pendapatan
Bagi Pemohon dan/atau pasangan bekerja,sertakan Penyata Gaji 3 bulan terkini ATAU Penyata Bank 3 bulan terkini asal dan salinan.

Bagi pemohon yang tidak memiliki Penyata Gaji atau Penyata Bank, perakuan dan perisytiharan yang dinyatakan dalam BPPSARA1M Bahagian C akan diguna pakai.

* BPPSARA1M MESTI ditandatangani di hadapan seorang SAKSI – sama ada Majikan/Penghulu/Pegawai Jabatan Kemajuan Orang Asli/Pegawai Kerajaan Kumpulan Pengurusan & Profesional/Ahli Dewan Undangan Negeri/Ahli Parlimen

KELAYAKAN

Permohonan terbuka kepada seluruh warganegara Malaysia berumur antara 18 hingga 58 tahun
Pemohon mesti mempunyai pendapatan kasar isi rumah antara RM500 hingga RM3,000
Pemohon tidak muflis sepanjang tempoh pembiayaan pinjaman.Syarat-syarat lain yang ditetapkan oleh bank,Pemohon dan /atau pasangan tidak menerima bantuan dari skim-skim khas lain Kerajaan yang diuruskan oleh ASNB:

Program Bantuan Pembangunan Rakyat Termiskin (PPRT);
ASB Sejahtera dan ASW 2020 Bandar

Pemohon dan /atau pasangan tidak memiliki pelaburan di dalam mana-mana unit amanah ASNB ATAU; sekiranya ada, jumlah pelaburan terkumpul bersamaan atau kurang dari RM10,000

Status akaun unit amanah ASNB tidak bermasalah
Permohonan adalah tertakluk kepada agihan Amanah Saham 1Malaysia (AS 1Malaysia)Isepertimana yang telah ditetapkan dan sekiranya masih ada:

Bumiputera – 50%;
Cina – 30%;
India – 15%; dan
Lain-lain – 5%

Hanya salah seorang isi rumah yang layak memperolehi pembiayaan pinjaman
Permohonan diluluskan bagi pinjaman di satu bank sahaja

No comments:

Post a Comment

ShareThis